Puerto Rico

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Wednesday, March 26, 2014

Yocahú Vagua Maorocotí

Yocahú Vagua Maorocotí





El Sol de Jayuya is a petroglyph found in the Indian Mural ZAMAS , located in the district of the same name , in Jayuya, on the farm of farmer Luis Reyes. The petroglyph word means " carved in stone" .It is believed that this and many other petroglyphs found in that place, were carved in low relief by the Taino Indian who lived in Boriquén from pre-Columbian times (before 1493 ) .Dr. Ricardo Alegría , a prominent archaeologist and Puerto Rican historian , believes that, overall , these petroglyphs are the most complete mural of the Antilles.Nobody knows for sure what the petroglyphs are. Some historians , archaeologists and other scholars of the history of our Indians believe that it is artistic symbols or writing . Others believe that it is theogonic signs as the Taino Indian was deeply religious . He was aware of a superior God who called in their language Yocahú Vagua Maorocoti . Historian Father Bartolomé de las Casas, about this , he says : " The people of this Spanish island had some faith and knowledge of a true and only God ... and appointed Yocahú Vagua Maorocoti " . They also had their minor gods called " Cemis " representing the spirit of good, or the tutelary gods. When a Cacique died they did a cemí to his memory.

El Sol de Jayuya es un petroglifo encontrado en el Mural Indígena de Zamas, ubicado en el barrio del mismo nombre, en Jayuya, en la finca del agricultor don Luis Reyes. La palabra petroglifo significa "tallado en piedra".

Se cree que éste y muchos otros petroglifos que se encuentran en dicho lugar, fueron tallados en bajo relieve por el indio taíno que habitó en Boriquén desde la época precolombina (antes del 1493).

El Dr. Ricardo Alegría, destacado arqueólogo e historiador puertorriqueño, cree que, en conjunto, estos petroglifos constituyen el mural más completo de las Antillas.

Nadie sabe a ciencia cierta lo que son los petroglifos. Algunos historiadores, arqueólogos y otros estudiosos de la historia de nuestros indios, creen que se trata de símbolos artísticos o de escritura. Otros opinan que se trata de signos teogónicos, ya que el indio taíno era profundamente religioso. Tenía conciencia de un Dios superior que llamaban en su lengua Yocahú Vagua Maorocotí. El historiador Padre Bartolomé de las Casas, respecto a ésto, nos dice: "La gente de esta isla Española tenía cierta fe y conocimiento de un verdadero y solo Dios...y lo nombraban Yocahú Vagua Maorocotí". Tenían además, sus dioses menores llamados "Cemíes" que representaban el espíritu del bien, o a los dioses tutelares. Cuando un Cacique moría hacían un cemí a su memoria.


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